sachaennickoparuba.reismee.nl

Pura Vida!

Pura Vida!

(hallo, hoe gaat het, alles goed, wij vinden het leuk, ja alles gaat goed, wij vinden het ook leuk; veel definities voor deze twee woorden die in Costa Rica veel gebruikt worden!)

Ha die lieve, trouwe lezers van onze site!

Wij zijn weer terug van een mooie reis.De 5eapril, opdonderdagmiddag, vertrokken eneen week later weer veilig aan gekomen op ons eigen eilandje hier.

We begonnen vorige week met 3 dagen Panama. Rond half 3 in de middag kwamen we aan op het vliegveld van Panama City. Met 1 uur tijdsverschil (vroeger) hadden we nog genoeg tijd om de buurt rondom het hotel te verkennen. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij een ‘kleine' shoppingmall, Saks. Dat is een groot warenhuis waar super goedkope spullen te koop zijn. Zo was ondergoed maar 1 dollar en een legging 1,99 dollar! Tegen de avond gegeten bij, natuurlijk.... De Mac Donalds! (Amerika he, die hebben niks anders...) Voor de volgende dag hadden we een taxi gereserveerd die ons naar 3 verschillende high light zou rijden. Zo zijn we bij het grote Panama Canal geweest, bij Acnon; een hoge berg met regenwoud waarop je boven een mooi uitzicht hebt over het kanaal en Panama City. In dit stukje regenwoud hebben we zelfs wilde aapjes en gieren gezien! Ook zijn we op drie kleine eilandjes geweest die vlak voor de kust liggen. Daar vandaan hadden we een mooi uitzicht op de skyline van Panama City. Uiteindelijk heeft de taxi chauffeur ons nog Panama City zelf laten zien, maar uiteraard wel tegen een extra betaling!

Op onze laatste dag in Panama hebben we toch besloten om, ondanks het verre rijden, met een taxi naar het strand aan de Pacific Ocean te gaan. Dat moesten we toch op zijn minst gezien hebben! Eenmaal daar aangekomen, vonden we het heel lullig om tegen de chauffeur te zeggen (na een rit van bijna 3 uur); ‘Rijdt u ons maar weer terug, want dit vinden we niks!'. Aangezien het water nog zwarter dan zwart was en het strand een niet heel andere kleur had! Dus even een half uurtje over het strand gesjokt en toen toch maar weer terug naar de taxi meneer, die reageerde: ‘Maar... (kijkend naar onze droge kleding) wilt u dan niet zwemmen?'

In Costa Rica zijn we de eerste dag naar een grote shoppingmall geweest, om daarna San José (de hoofdstad) in te gaan. Hier nog wat culturele/historische gebouwen bekeken. Uiteindelijk op tijd naar bed gegaan, aangezien we de volgende dag al om 6:30u op gehaald zouden worden. Om 6 uur die ochtend zaten wij al aan ons ontbijt in het hotel. Daarna met de tour naar de vulkaan Poás, deze vulkaan is nog wel actief maar op dit moment rustig. Onderweg zijn we nog gestopt bij een koffieplantage. Hier hebben we, van dichtbij, gezien hoe het leven van een koffieboon eruit ziet! Nick had dit al eens in India gezien, maar Sacha vond het erg interessant.

Eenmaal bij de vulkaan aangekomen, was het nog een hele klim naar boven. Met een prachtig uitzicht hebben we lekker in het zonnetje, pistache nootjes gegeten. Wat een heerlijk momentje!

Na de vulkaan zijn we doorgereden naar een nationaal park met ontzettend mooie watervallen van ongeveer 26 meter hoog. Hier hebben we ook toekans, vlinders, papegaaien en fel gekleurde kikkers gezien!

Als laatste hebben we nog een tour gemaakt naar het nationaal park Manuel Antonio. Dit is een park, wat verder bij San Jose vandaan, die aan de Pacific Ocean ligt. We hebben toch weer voor deze kust gekozen, omdat het regenwoud (met zijn dieren)hier mooi in combinatie was met het strand. En daarbij was ons belooft dat we hier konden snorkelen. Dit was echter ook het geval; er was namelijk water en in water KUN je snorkelen! Misschien toch een tip voor de touroperator om erbij te vermelden dat je letterlijk je hand niet voor je ogen ziet!

Slot conclusie van deze vakantie;

Panama was echt een mooi land, is ons super meegevallen! We hadden niet veel verwachtingen bij dit land en dus hebben we onze ogen uitgekeken!

Costa Rica was daarentegen niet zoals onze verwachting was. Het land is droger dan Panama, het land lijkt armer dan Panama en we hadden een fantastisch slechter hotel (dan in Panama). Nu weten dan ook dat we niet in het juiste deel hebben gezeten van Costa Rica. San Jose is een arme stad met veel zwervers en niet een goed start punt voor het beste stukje natuur van het land. Helaas is ons dit niet verteld bij het boeken van de reis.

Maar ondanks dat hebben wij weer een super mooie reis gemaakt en kunnen we weer twee landen aftrepen op ons lijstje met verre reizen die we willen maken! Al hoewel; Costa Rica misschien weer terug komt op onze lijst, aangezien we toch erg nieuwsgierig blijven naar al het andere regenwoud in het land!

Wij hopen dat jullie weer hebben genoten van het verhaal en zo meteen de foto's (of anders om natuurlijk!). Nog drie maanden te gaan en dan komen we, via een (grote) omweg, weer richting jullie! Wij gaan dus nog even hard genieten hier en wensen jullie, helaas alweer, veel sterkte met de kou daar!

Veel liefs van Aruba!

janet

Hartstikke leuk verhaal weer en mooie foto's!
Ik miste alleen de ondertiteling van de foto's een beetje...maar misschien komt dat nog?

Esther

Leuk weer om zo te lezen!! Genietuh!! Zou graag in de koffer meegaan!:-)

Lis en Tom

Leuk verhaal! Jammer dat Costa Rica tegenviel. Met al die mooie stranden op Aruba zijn jullie natuurlijk wel verwend. Maar goed, met dat donkere water kun je net zo goed in NL gaan snorkelen.
XX

Yvonne

Leuk verhaal weer! Fijn dat jullie het toch zien als een leuke vakantie, en Costa Rica ach dan gaan jullie toch nog een keer je moet ook wensen blijven houden.

En nu gauw naar de foto`s

Gonny

Geniet er nog maar van voor je het weet zitten jullie weer in kikkerland.
Maar al met al hebben jullie al aardig wat van onze aardkloot mogen zien.

bea en gerard

we hebben zoals gewoonlijk weer genoten van het mooie verhaal en de foto 's, gelijk hebben jullie om zoveel mogelijk de landen te bezoeken en te genieten van het cultuur. blijven doen!!! O wat zullen jullie straks moeten wennen aan ons kikker landje we geven jullie een week hier en dan gillend terug denk ik. veel te hekties zullen jullie zeggen? let maar op! Groetjes en blijven genieten doen wij ook van jullie. Xxxx

Linda

Wat klinkt dat toch weer super!!! Als ik hoor wat jullie allemaal zien en hoe het weer is, zou ik graag mijn koffers pakken!

Maar stiekem vind ik het toch ook wel fijn dat jullie over 3 maanden ongeveer weer richting het veilige Nederland komen ;).

Geniet nog lekker daar!! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Ik ga gauw de foto's bekijken!

Liefs xx

Sacha en Nick

Wat een boel reacties! En wat een lieve, leuke en gezellige reactie! Wij vinden het erg leuk om te zien dat we echt trouwe lezers hebben, die ook altijd een berichtje achter laten op de site! Ook dit is een onderdeel van ons avontuur hier op Aruba geworden en wij willen jullie dan ook (nu al) bedanken voor alle reacties! Ennuhhh.... hou die drie maanden nog even vol! ;-) Haha Liefs!

Marcella & Sharyar

Hey Sas en Nick!

Beetje late reactie! Maar leuk verhaal weer! Had jullie natuurlijk al op Skype gesproken maar het verhaal lezen was weer leuk! Wij tellen hier de weken af tot jullie weer terug komen! Genieten jullie nog maar even heeeeel hard, want voordat je het weet zitten jullie weer in het vliegtuig naar Amsterdam!

Dikke kusss

bea

Hallo, wat lees ik op f boek je motorrijbewijs gehaald gefeliciteerd meid goed gedaan stoer hoor! onze motormuis haha!

Aletta

hallo,

Wel weer een tijdje geleden dat ik heb gereageert! Wij hebben op school net nieuwe groepjes gekregen. Ik zit naast Manon, tegenover Renske en schuintegenover Kelly.

Verder hebben we net het klassefeest gehad! Super-leuk en we hebben ook twee spelletjes gedaan: leven wie is het en met heel veel letters een woord maken.
het woord was geloof ik foto kopieërapparaten.Verder zag iedereen er heel leuk uit en toen de ouders kwamen hebben die ook meegedaan met een potje wie is het. Mijn moeder is hem ook een keer geweest. Dus het was echt een geslaagt feest!!!

knuffels Aletta